DOBO®

DOBO KUVA

Valmistuin DOBO®-  koulutusohjaajaksi tammikuussa 2014.  Dobo kurssit starttaavat käyntiin Kuusamossa helmikuussa 2014. Kuusamon lisäksi järjestän koulutusta tilauksesta Pohjois-Suomen alueella. Yhdistykset, treeniporukat sekä yksittäiset harrastajat voivat tilata koulutusta omalle alueelleen.

MITÄ DOBO® ON ?

Dobo® on suunniteltu kasvattamaan sekä ohjaajan että koiran lihaskuntoa, kehonhallintaa, liikkuvuutta  ja tasapainoa. Ja samalla parantamaan suhdetta koiran ja omistajan välillä. Dobo-kurssilla® käytetään apuna munan muotoisia koiran fysiopalloja sekä tasapainotyynyjä. Pallot on valmistettu materiaalista, jonka päällä tassut eivät luista ja ne kestävät painoa 400kg. Pallot ovat paksumpaa materiaalia kuin perinteiset ’ihmisten pallot’ ja muodoltaan koiralle sopivia.

Lajissa koiraa ei koskaan pakoteta liikkeisiin vaan liikkeet tehdään aina koiran ehdoilla. Lajiin kuuluu kolmenlaisia liikkeitä; koiran tekemiä, ohjaajan tekemiä ja yhdessä tehtäviä. Liikkeitä on eri tasoisia aloittelevista liikkujista aktiiviliikkujiin.

Milloin koira ei saa harjoitella doboa?

Dobo on loistavaa treeniä, mutta on kuitenkin hetkiä jolloin Dobo-harjoittelua ei tule koiran kanssa tehdä. Maalaisjärjen käyttö onkin aina paikallaan arvioitaessa kannattaako harjoittelua tehdä.

Doboa ei esimerkiksi tule treenata koiran kanssa, kun

• Koiralla on kuumetta tai tulehdus
  • Koiralla on jokin akuutti vamma
  • Koiralla on parantumattomia murtumia
  • Koiran jokin lihas on juuri revähtänyt tai koiralla venähdys
  • Koiralla on haavoja, jotka haittaavat harjoittelua
  • Koiralla on jokin tarttuva tauti (ryhmätreenit tai dobovälineet, jota toisetkin käyttävät)
  • Tiineyden loppupuolella

Mikäli koirallasi on jonkin rakenteellinen virhe tai ongelma konsultoi eläinlääkäriä ja/tai fysioterapeuttia  ennen Dobo-harjoittelun aloittamista.

iines lörpällä

Lisätietoa DOBOsta löytyy nettisivuilta; http://dobo.fi/dobosta  sekä esittelyvideo lajista; http://www.youtube.com/watch?v=TNnjRhabRrg. Kuusamon koira- ja kissakoulun alkavista DOBO kursseista löydät tietoa ajankohtaista osiosta.

Koillissanomissa julkaistiin juttua Dobosta 7.2.2014 koillissanomat dobo1, koillissanomat dobo2.